FERICIRE ÎNSEAMNĂ SĂNĂTATE

happiness1Fericire și sănătate… Mulți cercetători moderni asociază aceste două stări umane, afirmând că ele se condiționează reciproc. De fapt, în toate civilizațiile de pe glob există credința că omul nu se poate dezvolta armonios decât în această combinație. Este un fapt recunoscut pretutindeni, de mii de ani. Întrebarea pe care și-au pus-o oamenii de știință a fost: Ce trebuie să fie mai întâi, fericirea sau sănătatea? Și, destul de repede, au găsit și răspunsul, unanim, de altfel: fericirea! Există dovezi clare că a fi fericit nu este doar benefic pentru sănătate, ci chiar vital. Adevărul este că, la nivel intuitiv, toți știm asta. Atunci când suntem fericiți ne simțim mai bine. Dar cei mai mulți dintre noi ne limităm doar la constatarea fenomenului, când, de fapt, ar trebui să facem din fericirea noastră o prioritate absolută. Căci ce este mai prețios în viața unui om decât sănătatea – bunăstarea fizică și cea emoțională? Și ce poate fi mai otrăvitor pentru om decât nefericirea – suferința fizică și cea emoțională?

Creierul nostru este programat pentru fericire, și există numeroase studii în acest sens. Dar să lăsăm pentru moment studiile la o parte și să observăm comportamentul copiilor noștri. Cum sunt aceștia? Veseli și jucăuși sau posaci și triști? Toți sunt veseli și fericiți, bineînțeles. De ce? Pentru că așa s-au născut!

Conceptul de „neputință învățată” a fost introdus pentru prima dată în 1970, de către psihologii Martin Seligman și Steven Maier, în urma studierii comportamentului unor animale. Neputinţa învăţată sau dobândită apărea atunci când animalul era supus în mod repetat unui stimul negativ. În cele din urmă, animalul nu mai încerca să evite stimulul și se comporta ca și cum ar fi fost învins, complet incapabil să schimbe situația, cu toate că avea posibilitatea să scape. Această neputință învățată îl împiedica să acționeze.

Deși acest concept este legat de psihologia și comportamentul animalelor, el se poate aplica foarte bine și ființelor umane. Când oamenii sunt convinși că nu-și mai pot controla situația în care se află, încep să se comporte ca niște neajutorați, iar această inacțiune îi face să treacă cu vederea oportunitățile de schimbare.

Studiile celor doi cercetători relevă legătura directă dintre fericire și starea mentală. Oamenii nefericiți sunt convinși că nu au niciun fel de putere de a schimba o situație și cad într-un fel de resemnare emoțională. Nu mai au energie, suferă de depresie, sunt stresați și-și pierd abilitatea de a rezolva o problemă. Îi vedem, practic, cum se sfrijesc și mor. Dacă ați ajuns cumva în acest punct, amintiți-vă cuvintele lui Benjamin Franklin: „Constituția doar dă oamenilor dreptul la fericire. Trebuie însă să o găsești singur”.

Dar neputința învățată se poate manifesta și la nivel social. După ce un popor a reușit să răstoarne un regim opresiv și vede în mod repetat că rezultatele luptei și sacrificiilor sale sunt departe de cele așteptate, cade într-o stare de apatie, inerție și lehamite, care-i paralizează orice șansă de reacție la abuzurile și ticăloșiile noilor guvernanți. Dacă nu-și dă seama că este vorba doar de o neputință învățată, acest popor va experimenta, pe termen lung, o stare de nefericire colectivă, care-l va îmbolnăvi și-l va duce, în cele din urmă, la dispariție. Înțelegeți unde bat?

Legătura dintre fericirea noastră și sănătatea noastră este foarte puternică. Efectele nefericirii ne afectează în mod dramatic la nivel fizic. Stresul și depresia declanșează producerea în corpul nostru a unor substanțe chimice toxice, care ne pun în pericol sănătatea. Nefericirea cronicizată slăbește sistemul imunitar și crește frecvența bolilor. Aceasta se traduce prin răceli frecvente, dureri de cap sau de stomac și alte neplăceri de acest fel. Mai grav este că ne cresc riscurile de a dezvolta afecțiuni grave, precum atacuri de cord, diabet sau cancer. Iar timpul de recuperare după asemenea boli este semnificativ mai mare la oamenii deprimați și nefericiți.

Prin contrast, stările de mulțumire și de fericire au efectul opus. Râsul cu poftă, de exemplu, determină un răspuns pozitiv la nivel fiziologic – scade tensiunea arterială și crește circulația sanguină. În plus, râsul declanșează contracția mușchilor feței, ai abdomenului și ai picioarelor, fiind echivalentul unui exercițiu fizic, despre care știm cât de important este pentru sănătate. Râsul crește producția de celule T (limfocite), care au rolul de a crea anticorpi la nivel celular, și reduce producția de cortizol, hormonul steroid eliberat de glanda suprarenală ca răspuns la stres, și care este foarte nociv pentru organism.

Există două feluri de oameni în lume: cei care aleg să fie fericiți și cei care aleg să fie nefericiți. Goethe spunea că fiecare are în mâinile sale propria fericire, precum artistul are materia brută, căreia vrea să-i dea o formă. Contrar credinței populare, fericirea nu vine din bogăție, putere sau celebritate. Fericirea vine din interior. Cei mai bogați oameni din lume pot fi în același timp și foarte nefericiți, în timp ce oamenii simpli și modești pot fi foarte fericiți. În general, oamenii fericiți privesc partea pozitivă a vieții: sunt mulțumiți de ei înșiși și bucuroși că există. Cu toții am întâlnit astfel de oameni. Ei nu au ambiții nemăsurate, nu invidiază și sunt incapabili de ură. Întrebarea e cum reușesc să fie așa? Răspunsul: Există câteva atitudini comune la acești oameni. Iată câteva sfaturi care, puse în practică, pot face diferența între o viață tristă și una fericită:

– Nu purta resentimente. Filozoful german Albert Schweitzer spunea că fericirea înseamnă o sănătate bună și o memorie proastă. Asta înseamnă că, dacă la un moment dat cineva te-a rănit sau ți-a făcut un rău, e mai bine să ierți și să uiți, decât să lași sentimentele negative să te domine tot restul vieții. A purta pică înseamnă a fi deprimat, anxios, stresat. Uitând ofensa, îți limpezești mintea, ai mai multă energie și te poți bucura de ceea ce are viața bun să-ți ofere.

– Tratează pe toată lumea cu amabilitate, demnitate și respect și vei construi relații trainice. Bunătatea și altruismul determină creierul să producă serotonină – hormonul fericirii.

– Privește o situație dificilă ca pe o provocare. Dacă, în loc să te consideri învins, lupți pentru rezolvarea ei, poți s-o transformi într-o nouă șansă în viață.

– Nu-ți face griji din orice, mai ales în legătură cu situațiile în care n-ai nicio putere să intervii. De cele mai multe ori, acestea se rezolvă și fără ajutorul tău. Trăiește în prezent și nu te frământa în privința viitorului. Vei fi mult mai fericit.

– Vorbește-i de bine pe ceilalți. Să fii bun e mai bine decât să fii rău, nu? Bârfa poate fi, până la un punct, amuzantă, dar te lasă întotdeauna cu un sentiment de jenă și de vinovăție. A spune numai lucruri plăcute despre alții este o formă de gândire pozitivă, benefică pentru sănătatea ta.

– Nu te compara cu alții. Fiecare om are propriul ritm al vieții și propriul destin. A te simți superior sau inferior altcuiva nu-ți va aduce niciodată pacea interioară de care ai nevoie ca să fii mulțumit cu tine însuți. Concentrează-te pe evoluția ta fără să te raportezi la cei din jur.

– Alege-ți cu grijă prietenii. Ține minte că toți nefericiții au nevoie de companie, ca să aibă un umăr pe care să plângă. Prin urmare, înconjoară-te numai de oameni optimiști. Cu cât mai multă energie pozitivă există în jurul tău, cu atât mai bine te vei simți.

– Nu căuta aprobarea celorlalți pentru ceea ce faci. Oamenilor fericiți nu le pasă de ceea ce gândesc ceilalți despre ei. Fă ce-ți dictează inima și rațiunea ta și nu-i lăsa pe negativiști să te influențeze. Este imposibil să faci pe plac tuturor.

– Vorbește mai puțin și ascultă mai mult. Vei deveni mai înțelept. Meditează. Momentele de singurătate, într-o liniște totală, te ajută să-ți găsești pacea interioară. Nu trebuie să fii un maestru Zen ca să reușești asta.

– Mănâncă bine. Ceea ce mănânci determină organismul să producă anumiți hormoni, care-ți vor influența dispoziția și nivelul de energie. O hrană naturală te face sănătos și fericit. De asemenea, fă mișcare. Exercițiul fizic îți dă întotdeauna o stare de bine.

– Fii mulțumit de tine și de ceea ce ai realizat. Nu tânji toată viața la mai mult. Fericirea nu înseamnă să ai tot ce dorești, ci să apreciezi ceea ce ai. Înconjoară-te numai de lucruri importante și utile pentru tine. Oamenii fericiți nu simt nevoia să acumuleze în exces. Cu cât ai mai multe posesiuni, cu atât ai mai multe griji. Oamenii care locuiesc în case modeste și își cumpără numai strictul necesar sunt mai fericiți.

– Nu minți, nu fura și nu înșela niciodată pe nimeni. Te pui singur într-o stare de stres, cu consecințe pe termen lung în planul sănătății. Minciuna atrage disprețul celorlalți și erodează stima de sine, iar înșelăciunea poate avea consecințe și mai grave, căci îți poate complica existența și-ți poate tăia orice șansă de a mai fi fericit vreodată, în această viață.

sursa:http://frumoasaverde.blogspot.ro
Astept cu drag sa-mi spui parerea sau experienta ta, printr-un comentariu pe site.
Daca ti-a placut articolul, nu uita sa dai like & share
Multumesc ca ma urmaresti.
……………………………………………………………………………………………………..

Daca ti-au placut informatiile si le gasesti utile, te invit sa te inscrii cu adresa ta de e-mail si vei primi saptamanal articole interesante, totul… GRATIS!… Sa nu uiti sa-ti verifici e-mailul (inbox si spam) si sa confirmi inscrierea!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*